Kabouter conversations - January 2017

  • In the car
    K: "Je bent door het rood gereden!"
    G: "Huh, ik ben toch helemaal niet door het rood gereden? het was groen!"
    K: "Dat was een mopje! Dat heb je gedaan als je nog klein was eh, ja toen jij nog een baby was en uit de buik van papa kwam."

  • G: "Kijk we zijn op een hele lange brug....we zijn nog altijd op de brug.  wat een lange brug, we zijn nog steeds op de brug"

    ...
    20 min later
    K:"Zijn wij nog steeds op de brug?"

  • "Ik ben een mens eh?  Mama, jij bent ook een mens eh?"
    (sometimes one has to double check, I suppose)

  • "Kijk een handdoekje" (in the toilet)
    (in a different high pitch voice)  "Ben jij een washandje?"
    (again in a high funny voice) "Neeee, ik ben een handdoekje"

  • "Maar oma, ik ben aan het praten." (when his grandmother interrupted him)

  • "Als ik gedaan heb met kaka doen, dan kan ik straks, morgen weer eten eh?   En dan moet ik weer kaka doen. En dan moet ik eten en kaka doen  en nog eens eten en kaka doen en nog eens eten en kaka doen...en dan is de vakantie gedaan!"

    (the circle of life, Kabouter style)

  • "Hahaahaaa, Beertje heeft een spaghetti-oor!"   (nope, I had no clue...still have no clue really)

  • Die lijkt op de mevrouw uit Thuis eh?  (Marleen Merckx was in 'Het Huis' on tv)

  • K: "Kijk dat is mijn racewagen. Waarom is dat een mannetje?"
    G: "Oh is dat een mannetje, dat wist ik niet. Weet jij waarom het een mannetje is?"
    K: "Ja want die heeft racewielen en een helm."

  • "Is Beertje genezen? Mag ik weer kusjes geven?"

  • "Mijn bordje is bijna leeg, dan ben ik ook eerst eh?"  (half an hour after we finished our plate)
    "Skipper is ook gewonnen!!" (in Planes, when he clearly comes in 3rd).

    Winning is so relative. We're all winners in Kabouter's world

  • "Maar ik heb dat niet gedaan! Cars heeft dat gedaan!"   (I tell him to stop throwing things off the table, by riding his toy car against all objects). 

  • "Maar ik doe dat toooo-oooch"  (showing adolescent attitude when I tell him to do something)

  • "Mag ik filmpjes kijken op je Gee-sem?"

  • "Papa, ik wil van die nieuwe radio luisteren"  (he wants to listen to the new songs Jan downloaded on his phone)

  • "Ik wil een andere ketnet. Neee, ik wil een ANDERE ketnet"  (he wants to see other cartoons than what is currently on tv).
  • "Ik wil nog manonaise mama"

  • Kabouter doesn't want to taste a boiled egg and Jan wants to explain that he eats eggs all the time in other food
    J: "Weet je waar er ei inzit?"
    K: "Ja in een kip!  ....en in een Pinguin! en ook in vogels."

    (Jan lost this argument)

  • "Sinterklaas moet dat brengen"
    "Wanneer komt de kerstman terug?"

    He's in the illusion that Sinterklaas comes all year round. He'll be so disappointed once he realises he still has 10 more months to wait.

  • Ik zie de blauwe zon al!

    (Just before sunrise, the sky turns from black to dark blue)

  • "Ik heb een flauw mopje gedaan".

  • "Mamaaaaa, Beertje heeft kaka gedaan. Groene kaka, ik ruik het!"

  • While on the toilet looking down into the bowl
    K: "Dat is de appelsap eh?"
    G: "Ja dat kan"
    K: "De appelsap heeft dat gemaakt!"

  • G: "Ik wil ook op de slee zitten"
    K: "Ooookay...als je weer kindje bent eh."

  • In a delicacy candy store, while I point at some special ginger bread
    G: "Dat heb jij nog nooit geproefd denk ik"
    K: "jaaa ik heb dat al geproefd als ik groot was."

    (I guess he's reincarnated)

  • Something drops off the table
    G: "Kabouter, stop daarmee!"
    K: "Maar ik heb dat toch niet gedaan? Dat was Chase"  (the pup toy he is playing with at that moment)

  • "Dat is de koffie van mama, kijk daar zit wiete in"
    (I swear I don't put illegal substances in my coffee)

  • K: "Oh wat is dat?" (pointing at a pimple in my face)
    G: "Dat is een puistje."
    K: "Ah ja, van de muggen!"

    (hmm maybe I should use some repellent to prevent acne)

  • G: "Moet ik je haar nog kammen?"
    K: "Nee mijn haren liggen toch al plat? Wacht, ik kijk eens ...(looks in the mirror)...nee ze liggen al plat."

  • The workers are drilling in our house while we are at the breakfast table. I had explained to him that they were making lights and light buttons for his future  room.
    When the drilling pauzes a bit ...

    K: "Als ze nog eens zo doen, dan zijn de lichtjes er. Want de lichtknop die is er nu wel al eh."

    (I wish things happened that quickly)

  • K: "Mamaaaaa.   MAMAAAAAA. MAMAAAAAAAAAAH"
    (I'm upstairs with Beertje in the morning and run down worried that some urgency happened in that minute I wasn't there)
    K: "Mammaaa, ik heb de zon zien omhoog gaan! Kijk die is wakker"

  • K: "Ik heb de draailingen van de zon gezien."

  • When we get into the car that I've been driving for 3 years now
    K: "Wat een mooi stuur! Dat is een mooi stuur van u eh.   Een mama-stuur!"

  • "Hoe noemt cars in het Engels?"
    "Hoe noemt een sandwish in het Engels? En in het Frans?"

  • K: "L van mijn klas heeft gevraagd of ik met haar zou trouwen"
    G: "Oh leuk! Mag ik dan naar jouw trouwfeest komen?"
    K: "Ja! Ik ga ook"
    G: "Ja dat is wel handig dat je naar je trouwfeest gaat."
    K: "Met wie ga jij dan trouwen?"
    G: "Ik ben al met papa getrouwd."
    K: "Ah?"
    G: "En wanneer ga je dan trouwen?"
    K: "Als hier ook mijn naam op staat...." (points to his step in the hallway)
    G: "Daar staat jouw naam al op hoor"
    K: "Ok dan, dan ga ik morgen met L trouwen.  Vrijdag.  Morgen en vrijdag ook nog een beetje."

    (a bit later Jan hears about it)

    J: "Oh ga je trouwen?"
    K: "Ja" (nods)
    G: "En wij mogen naar het feest gaan"
    K: "ja en Beertje ook."
    J: "En komt L. ook?"
    K: "Dat weet ik niet?"
    G: "met wie is mama getrouwd, weet je het nog?"
    ...(silence)
    K: "Met die!" (pointing to Jan)
    J: "Ja kijk wij hebben allebei een trouwring aan"
    K: "Ah ja, als ik dan ook een mama ben, dan geeft L me ook een ring. Nu heb ik nog geen trouwring eh."

  • G: "Heb je buiten gespeeld vandaag?"
    K: "Jaa...en we zijn aan de boerderij geweest en aan het kasteel en daar waren dode poezen en mama's en papa's en oma's die dood waren."
    [It takes me a while to realise they've walked to the cemetary which is at the edge of the school campus where he was a day in daycare]
    K: "Ja we zijn naar de dode ker....euh ...ker....kerstmis geweest!" (cfr kerkhof vs kerstmis)

  • "Zo is keppe doen eh"  (while he wraps his arms around me and pushes his cheeks against mine)

  • K: "Waar is de kleine Rocky? Rocky is weg mama!"
    G: "Waar heb je er mee gespeeld? Je moet opletten waar je je speelgoed legt"
    K: "Maar de boeven hebben dat gedaan! De Gele...nee de zwarte, ja die hebben dat gepakt. Die hebben die naar huis gepakt en zo hebben ze dat gedaan hoor."

  • "Dat zijn geen goeie stenen. Die wiebelen teveel"  (hij likes to ride on his step as long as the tiles on the sidewalk are big and flat)

  • "Kijk sneeuw in de Ardennen!!!! Kijk SNEEEUW"  (whenever he sees the meteo on tv and there is somewhere rain or snow icons on the map or on a day )

  • "Ik moet ook nog een flabbetje!" (slabbetje < > bavetje)

  • Jan keeps saying that Kabouter has to stop playing with the play mats on the table
    K: "ja ik ken een liedje van stoppen spelen met de matjes!  Je mag niet spelen met de matjes.

    Jingle bells, jingle bells, jingle ooo aa eeeeee, qfqoooiaaalo  olaaa, with the eeeey.

    Ja zo gaat dat liedje over de matjes."
    (and he was singing Jingle bells for the rest of the evening).

Comments

Popular Posts