Beertje conversations - March 2019


  • B: "Ik wil ..."
    G: "Je broer mocht kiezen en heeft die gekozen."
    B: "Maar ik wil kozen!!! "  (starts crying heartbroken)

  • K: "Ik ben moe."
    G: "Als je moe bent, ga je naar bed in plaats van naar de speeltuin."
    B: "Ja want in peeltuin is geen bedje om in te slapen. Maar ik ben niet moe, ik wil naar peeltuin." 

  • Hier maken ze schilpadboom

  • Dat is wel een lekkere eier!  (cfr omelette)

  • Die blauwe winkel van Luik gaan we niet bluiken eh. 

  • Zie jij de spolen papa? De spolen zijn weg!! Maar de dlaadjes niet eh. Die zien we nog. (we see the top of the railroad track)

  • Kabouter is tand kwijt!! Die zit nu in potje!

  • Dat lijkt beetje op een verrekijker maar dat is nu geen verrekijker meer (points to 2 fish filets side by side in foil)

  • B: "MANONAISE  MANONAISE!!"
    K: "Wat is het toverwoord?"
    B: "Manonaise?"

  • De koffiemachien gaat niet meer, batterijen zijn op.  (didn't know he had a battery operated coffee machine)

  • Wij hebben ook nog planten, dit is een gietertje  (holding a tea pot in front of me in his toy store). 

  • Ma mijn bloer kan niet mee spelen, alleen wij  ( his brother went on a sleepover and Beertje had to get used to playing on his own)

  • Die had ik goed vstopt hoor (his ball)

  • Volijke volijke vieeee-eeenden dat zijn wij   

  • (Jan lays down on his big bed in the room and pretends to be asleep. Beertje still sleeps in his baby bed but has already his big bed in the room for later)
    B: "Neeee papa, neeeeee, dat mag niet, jij mag niet slapen. Neeee papaaaa neeee."
    J: "Oh maar dit is zo een goed bedje, jij slaapt toch niet in dit grote bed."
    B: "neee niet in mijn gote bed, dat is mijn gote bed, jij mag hier niet slapen."
    J: "Maar dit bed is leeg, mag ik hier niet slapen?"
    B: "neee dat is het boekleesbed!!"

  • (a few days later I also pretend to fall asleep on the big bed in his room while reading a book together)
    B: "Nee, jij mag niet slapen, dat mag niet, mama, dat mag niet, dat maaaaagnieeeeet"
    B: "Jij moet beneden slapen"
    G: "Ah moet ik hier op de grond gaan slapen?"  (I curl up on his bedroom floor)
    B: "Nee op de tjap! "
    G: "Moet ik op de trap slapen?"
    B: "Nee jij moet naar beneden op de tjab, dan badkamer en dan slapen!"

  • B: "Mandalijn"
    J: "Wil je een mandelijn?"
    B: "Nee, MAN DA LIJN"
    (he tries to peel his mandarin but doesn't succeed)
    B: "papa , ik kan dat niet leren."
    B: "Ik ga eest spelen, dan ga ik mijn mandelijn opeten."

  • G: "Waren er nu 2 nieuwe kindjes in je klas vandaag? F en ..."
    B: "Nee die was nog beetje in de cjèche. Want babies zijn nog klein en die moeten naar de crèche."

  • Ik ben stilletjes naar de liveling gegaan. Jij was nog aan het slapen.

  • Ik heb mijn pyjama nog aan gedaan. Is dat jouw pyjama? Ik heb mijn pyjama ook nog aan van voor te gaan slapen.

  • Jij bent de boef en ik ben de politie en je hebt mama gevangen. De boeven moeten weggaan.

Comments

Anne said…
Zalig, dit punt in hun taal-evolutie. De L die overal opduikt.

Lili kan zo'n echt vettige Gentse R (Franse R dus) uitspreken (daar en hier als voornaamste, ze heeft het van haar mama), maar veel andere letters vervangt ze dan door een L. Zo heeft haar andere opa een slor. En we gaan naar Flanklijk. Daar gaan we zlemmen.

Heerlijk vind ik dat!

Zoveel dingen waarvan ik me nu (bij de herhaling van de kleinkinderen) realiseer hoe snel we ze vergeten zijn. Al die heerlijke babygeluidjes. Dat peutergebabbel. Zalig.

Popular Posts