What I've been reading in spring - early summer 2022


Esther Freud - Huis in zee


Een jonge Engelse trekt van London naar een dorpje aan de Engelse Oostkust om voor haar studie de liefdesbrieven van een architect bestudeert, die enkele decennia eerder in dit dorpje zich vestigde met zijn verloofde.  Terwijl ze zich daar terugtrekt leert ze de lokale bevolking , de getijden enz kennen terwijl de leegte in haar eigen leven duidelijker wordt.  Gaandeweg worden de parallellen met de liefdesverhalen van zoveel jaar ervoor duidelijk.  


Zoals in zoveel boeken begrijp ik soms niet waarom personages het zichzelf zo moeilijk maken door niet duidelijker te communiceren. Bovendien maakte ik de hele tijd een visuele voorstelling van het dorp maar dan bleek mijn mentale beeld niet te kloppen naarmate het verhaal vorderde. Dit vond ik voor mezelf frustrerend want ik wou echt snappen hoe dit dorp in elkaar stak



Susie Kelly - Te voet door Frankrijk


Een Engelse woonachtig op het Franse platteland krijgt het in haar hoofd om van de Franse Atlantische kust naar Geneve te wandelen.  Het verhaal kabbelt langs departementale wegen met voorbijrazende vrachtwagens met uitgebreid verslag van de groeiende blijnen, het continu verloren lopen en het gevecht met de immer doorweekte tent en slaapzak.   Je leest hoeveel sandwiches ze koopt in het supermarktje waarvoor ze 3 km moest omlopen.

Terwijl ik las vroeg ik me vaak af of ik niet gewoon een paar hoofdstukken zou overslaan...het zou niets missen in het verhaal, gewoon iets minder natte tent oprol ervaringen.  Terwijl ik het boek las om vooral meer te leren over Frankrijk bleef ik op dat laatste vlak toch eerder op mijn honger zitten. Maar toch las ik door en kwam in feite wel in de cadans van de wandeltocht. En toen enkele vriendinnen aansloten met compleet andere gewoontes vond ik het best wel lollig. En uiteindelijk wou ik gewoon echt weten of ze het meer van Genêve bereikte. 



Jane Fallon  - Even tussen ons



Eventjes een echte chicklit voor in de vakantie en het ontgoochelde niet.  Het verhaal speelt zich af op de werkvloer wat op zich al best origineel is.  Het is een beetje the Office in boekvorm waar iemand onder de collega's de nieuwe gepromoveerde collega saboteert.  Paranoia en pranks alom, maar wie neemt hier wie beet?  'k had het uiteindelijk wel door, maar het was fijn en humoristisch om in een paar dagen uit te lezen.  'k Denk dat ik nog naar Jane Fallon terugkom. 


Liz Fenwick - Het pad naar de zee



Het is vast een jaar geleden toen ik voor het eerst een boek van Liz Fenwick las over een mansion in Cornwall.  De beelden van het landschap die ze me opriep , deden me inmiddels een paar verhalen van haar lezen. Steeds is het recept van verschillende generaties die elkaar ontmoeten, een oud geheim dat langzaam ontrafeld worden doorheen hoofdstukken die heen en weer springen in het heden en verleden. 



Bart Debbaut - De Mol



Nog wat heerlijke whodunnit vakantieliteratuur dat vlot wegleest.  Zeker als je het formaat van De Mol kent, is het leuk om zogezegd nu achter te schermen te kijken...tot de redactie en het productieteam zelf door een mol gegijzeld wordt.    Een beetje ongeloofwaardig hoe het allemaal loopt, maar soit. 


Comments

Popular Posts