Kabouter conversations - May 2017


  • We talk at breakfast about work and he wants to know what I have to do. As I had a team building exercise that day, I said that some people were a bit angry at each other at work and that I will make them happy again and that they'll have to do an excercise/game with me.

    K: "Zijn die boos? Hebben die aan elkaars haar getrokken? Dat mag niet eh!"
    K: "Gaan die meneren ook boos worden op jou?  Nee eh, dat kan niet want je bent hun baas!"

    ... a little later during breakfast

    K: "Ik vind jouw mooi mama. Echt eh.  Dat is een mooie trui.  Je moet die aan jouw baas tonen, dan is die heel blij.   En ook aan die boze meneren, dan gaan die niet boos meer zijn."

  • K: "Heb jij ook een coole kikker badge op je werk?" (cfr a badge that is assigned to a child each day in an anti-bullying, be nice campaign)

  • K: "Ik ben bang van die waterblokken" (sobbing)  (cfr waterpokken/windpokken)

  • K: "Ik wil ook nog manonaise"

  • K: "Kijk ik kan die al open doen!"  (while opening the fridge)  (I'm still undecided whether that is good news or not)

    He takes a type of pudding that he didn't want to eat previous weeks.
    G: "Ga je zo een puddingetje eten? Vind je dat nu wel lekker?"
    K: "Ja met deze schoenen wel."

    (of course, why didn't I think of that)

  • K: "Waar is papa?"
    G: "In de logeerkamer."
    K: "In de lo gw   ...logwiekamer? Ik ken dat niet, dat woord."
    G: "Lo-geer-ka-mer"
    K: "Lo-geer-ka-mer...nu ken ik het wel eh."

  • On the road
    G: "Onthou dat we na de winkel ook moeten tanken. Ga jij mij dat helpen onthouden?"
    K: "Ja ok, dat zal ik doen. Maar ik ken dat niet, wat wil dat zeggen?"
    G: "Dat wil zeggen dat we het niet mogen vergeten. Dat is niet erg dat je dat niet kent, je hebt nog zoveel tijd om veel te leren"
    K: "Ja ik wil alles leren"

  • K: "De scheetjes willen uit mijn poep komen"

  • A boy in his class had to go to the doctor
    K: "Ja, misschien heeft hij ook rode plekjes zoals ik en W en P en Beertje ! We gaan dan eens kijken of hij plekjes heeft! Ja, na het eten op de foto, dan gaan we kijken of hij plekjes kijken op de foto!"

  • K: "Wij hebben je alsof gebeld met mijn telefoon.  Maar jij hebt niet opgeneemd!
    Nee, want die is niet echt."

  • K: "Papa, mag ik nog een knuffel?"
    J: "Natuurlijk mag jij nog een knuffel!"
    K: "Ik knuffel heel graag, jou papa, en mama en ook Beertje."

  • K: "Juf V. haar been is een beetje kapot gegaan."

  • J: "Jij vindt mais lekker eh. Goed dat ik er meegebracht heb."
    G: "Van waar. Van New York?"

    (Jan brought some clothes from New York but so far we are not doing transatlantic grocery shopping) (even though the corn cobs are imported)

  • out of the blue
    K: "Maar ik lust wel geen sneeuw"

  • Kabouter studies the giraffe that is depicted sidewise around my coffee mug
    K: "Dat is wel raar want die kan niet eens rechtstaan."

  • I show him a picture from a previous vacation
    "En was daar ook een springkasteel?"

  • He's anticipating our next vacation
    "Daar zijn wel eligators. En ook krokodillen. Ja eh. Dan moet ik snel op de schouders zitten en dan kunnen ze me niet pakken want zij zijn geen meter hoog. Nee, die krokodillen zijn maar klein."

    (let's not worry about Jan's anckles and knees though). 

  • In the midst of a fatigue triggered emotional breakdown with loud dramatic crying
    "Whaaaaa, ik wil niet stoppen met wenen"

  • K: "Ik mag geen vieze woorden zeggen eh?"
    G: "Nee dat mag niet."
    K: "En jij ook niet op je werk eh?"

    (nope, I'd better not)

  • G: "Morgen is het moederdag, ga je me dan hele dag helpen? Telkens ik iets moet doen, ga jij mij dan flink helpen?"
    K: "Ja hoor. Maar dan moet je vandaag wel stil zijn."

  • K: "Mama ik ben niet verlegen"  (while he's watching youtube)

  • K: "Kijk ik kan supersnel springen, heb je het gezien?   Met lichtsnelheid! Kan jij dat ook?"
    G: "Oh ik ga eens proberen hoor."
    K: "Maar dan moet je eerst lichtsnelheid nemen hoor."
    G: "Ok, da's goed, hoe moet ik dat doen. "
    K: "Je moet eerst lichtsnelheid nemen en zo in je poep steken." (pretends sticking up something at the back"  "ja zo, en nu kan je supersnel springen."

  • K:"Papa, ik moet nog mijn tuur!! Mijn tuuuuur!"
    (Jan was about to start the car but had forgotten to fix the buckle of Kabouter's car seat) (cfr ceintuur)

  • K:"Als je van boven naar beneden doet is het krabben. Van beneden naar boven is het kriebelen."

  • K: "Ik moet nog een slabbetje" (consistently pronounced as  slab bedje, mixture of bavetje and slabbetje)

  • We are reading a book at bedtime and I point to a helicopter drawing
    G: "Wat is dat hier bovenaan die helicopter?
    K: "Schroevendraaiers!"

  • We walk by some road construction works and pass by the sign indicating the end of the works
    K: "Hier mogen we geen put graven eh?"

  • K: "Ik kijk echt graag naar Power Rangers."
    G: "Mama en papa vinden dat geen leuke filmpjes"
    K: "Maar dan moet jij toch niet kijken?"

  • K: "Hier zijn geen vasthouders"  (no banisters at the staircase)

  • We are watering the plants
    G: "Weet je waarom dit een tuinslang noemt?  Waar woont die slang?"
    K: "In LEUVEN!"

  • K: "Is dit een beter goede plan?"

  • We walk down the street along a traffic jam with a police van.  Kabouter spontaneously waves loudly to the police and they wave back.
    K: "De politie heeft ons gezien!"
    G: "Ja, misschien denken ze dat we boeven zijn."
    K: "Nee dat kan niet, wij hebben toch geen zwarte kleren aan?"

  • Through the baby monitor "Mamaaaaa, mamaaaa, mijn duim doet pijn"
    When I'm up in his room
    K: "Mama, mijn duim doet pijn want hij ziet rood.  Maar dat is niet erg, ik moet veel drinken en dan is hij weer beter."

  • K:" Papa, ik wil naar joeptjoep kijken"

  • K: "We hebben een broerebrood gekocht"

  • While I'm explaining something
    K: "Maar stop eens mama"
  • He calls me through the baby monitor right after I put him in bed. When I get up he's pulling his shirt op.
    "Mamaaa, er zit een gaatje in mijn borst, hier, kijk" (pointing to his nipple).

    It takes me some explanation to show him we all have 2 nipples and that is quite alright and then he went to bed.

Comments

Popular Posts