Kabouter conversations - October 2017


  • Nee, ooo, tiii , tooo, na no neeee no neeee. Weet je wat dat is?   Dat is ruimtetaal.

  • Beertje and Kabouter are playing with the doctor's toys and Kabouter checks my ear:
    K: "Ooooh jaaaa, daar zitten beestjes in."
    He searches a pair of tweezers and touches my ear again
    K: "Voila, die is eruit."

  • Mama, ik wil iets vragen. Gaan wij ook eens kroketjes klaarmaken?
    Die zijn met puree eh?   Ja, dan moet je puree nemen en kroketjes, en dan moet je de puree in de kroketjes doen en dan een beetje gebak  en dan wachten tot ze niet zo warm meer zijn en dan gaan we ze opeten!  Zo moeten we dat doen.

  • Hahahaha, ik ben op mijn poep geglijd, heb je dat gezien?

  • J: "Als het dan weer zomer wordt, zal je met je nieuwe kraan ook in de zandbak kunnen spelen. Dat zal leuk zijn."
    K: "Het is vandaag zomer!"

  • Een waterdief steekt alles onder water

  • Omdat jij een zwarte trui aanhebt, heb je warme handjes en Beertje heeft ook zijn warme trui aan maar niet zwart en zijn handjes zijn koud.

  • G: Heb jij slakken in de klas op school? En waar wonen die? Zitten die op een stoeltje?
    K: Nee in een kijkquarium!

  • Ik heb al mijn boterhammen helemaal opgegeten maar 2 niet.

  • When we are raking the leaves and I tell the boys to throw them in the basket
    "In de kom? In de kom? Ga zelf in de kom"   over and over again. I guess there's been MandM's publicity amidst kid's tv programs

  • K: "Raad eens welke kleur de Zuma auto is die nu over je rug rijdt?"
    G: "Oh die ken ik, die is oranje"
    K: "Maar neee je moet eerst 2 andere kleuren zeggen!"

  • K: "Als ik later groot ben, met wie ga ik dan trouwen?"
    G: "Dat mag jij dan kiezen"
    K: "Maar ik weet het nog niet."
    ...(disappointed thinking pause)
    K: "Ik wil met jou."

  • Kijk, ik kan achteruitstappen! Dat is wel heel grappig eh.

  • Als we in de donkere wolken vliegen in het vliegtuig, dan moeten we slapen. 

  • On the backseat of the car together with his best friend
    "Kijk daar is de babygevangenis. haahaaaahaaaaa.  Ja kijk en de babybakker Hihihihieeee"
    "En het babyzwembad, jaaaa het babyzwembad. Hahahahaaaa.  En een babybus."

    (toddler humor is an enigma)

  • Ik wil met die helicopter spelen!
    (we hand him the helicopter and give a car to his younger brother)
    Neeee Beertje mag niet die auto, ik ga daar mee spelen.    Ik wil niet meer met de helicopter spelen.

    (the fun part of parenting, the ever changing mind of a toddler)

  • While walking in the city center on a Saturday
    "We gaan de richting van de crèche eh? Maar wij moeten toch niet naar de crèche?"
    ..
    "Oh, gaan we naar het pannenkoekenrestaurant?"
    ...
    "Ik zie de ijsjes nog niet, maar bijna!"

    (that kid can find his way through the city, especially if there's food that interests him involved. I am confident that I could send him off on his own from our house to our favourite pub where he gets to eat pancakes and he'd make it for the full 2km on his own).

  • G: "Ga je flink dooreten vandaag zodat we op tijd kunnen vertrekken"
    K: "Ja hoor, ik ga dat proberen te doen. Ik ga niet spelen en niet de hele tijd babbelen en niet filmpjes kijken en niet vergeten knabbelen want dan wordt jij boos eh? Ik ga dat proberen als jij alstublief zegt. Of heb je dat al gezegd, heb ik het niet gehoord?

    (his training that he must say please when asking something pays off and backlashed this week both once on Jan and on me when we are now pointed out to say please as well)

  • G: "Vind je H. een leuke vriendin om mee te spelen?"
    K: "Nee even niet meer"
    G: "Oei waarom niet?"
    K: "Omdat ze moet gaan eten."

  • Dat is niet voor babies eh (pointing to the not for babies icon on the packaging of a toy)

  • Maar ik ken het verschil niet waarom ik moet eten.
    Maar wat is het verschil?
    Ik weet dat niet

  • Weet je hoeveel snelheid deze auto kan? Die kan 26 snelheid

  • Mama, maar ik wil je iets vragen. (every single time we tell him he has to continue eating)

  • Ik wil iets vertellen. Mag ik iets vertellen?

  • Weet je wat Pingu heeft? Pinguinbloed!!

  • Mama, mama mama, ik heb een echte Spaanse mevrouw gezien!! (he saw a woman using a Spanish fan)

  • Mama weet je wat hierin zit? Goed luisteren eh!

  • Weet je waarom die boot wiebelt? Die zegt slaap kindje slaap  (pointing to a rocking sailing boat out on the sea at night)

  • K: "Die pannekoek is 4 jaar en die is 1 jaar en die is 2 jaar. Dus die en die is voor Beertje en die is voor mij."
    G: "Hoe weet je dat?"
    K: "Ik heb dat geleerd"

  • Ik ga de eerste zijn. Het is een race! Ik ga voor jou winnen mama. En voor papa en ook voor Beertje. En ook voor mezelf.  Wij hebben 100 punten.

  • K: "Ik wil zo groot worden als die palmboom."
    G: "Oei dan moeten we je een nieuw bed kopen."
    K: (laughs)
    K: "Als ik 25 jaar word, dan ben ik zo groot als die palmboom."

  • Die zangeres is verliefd ! Ik hoor dat

  • Als er bubbeltjes en appelsap inzit dan is het bubbeltjesappelsap. Nee appelminonadesap. Grappig eh.

  • Als jij later nog wat meer groot geworden bent, dan ga ik je Goofball (his family name) noemen

  • Het was vandaag een mooie dag. Echt eh...een super super super dag (in bed first evening of vacation)

  • Ik wil hier nog eens terugkomen in dit hotelletje 

  • Wat een mooie bocht, proficiat papa  (in the car on vacation)

  • Mama, ik moest toch in het midden van het bed liggen eh. Dit is het midden! (we told him to lay in the middle of the big hotel bed at the head side...he corrects us that the middle is not with his head against the wall)

  • Wil je aan Beertje zeggen dat zij mij niet mag wakker maken? Heb je het gevraagd? en heeft ze ja gezegd?

    (the correct gender from pronouns remains a big issue in his language. by default everything and everyone is female)

  • K: "Moeten we al gaan slapen?"
    G: "Nee we blijven de hele tijd wakker."
    K: "Je hoe lang moeten we wakker blijven?"
    G "We blijven de hele tijd wakker, we gaan niet meer slapen."
    K: "Mag ik zo lang wakker blijven als ik wil?"
    J: "Ja hoor"
    K: "Ok ik ga 6 minuutjes wakker blijven."
    G: "Ok da's goed."
    K: "Nee 10!"
    J: "Ok"
    K: "Ik ga 100 minuutjes wakker blijven."

  • Weet je waarom ik naast jou wil zitten? Omdat je zo zacht bent

  • Weet je waarom je nog niet zo groot en sterk als papa bent? Omdat je dikke borsten hebt vol melk. Maar als Beertje ze helemaal leeg gedronkt heeft en ze weer klein zijn zoals papa, dan ben je weer sterk. Dus ik ga even aan Beertje zeggen dat ze flink moet drinken eh.

  • Als je alstublief zegt, dan ga ik flink slapen. Zo nu weet je hoe je dat moet vragen eh.

  • K: "Waarom is de yoghurt roze?"
    J: "Omdat yoghurt wit is en de aardbeien zijn rood en als je dat mengt dan krijg je..."
    K: "Aardbeiyoghurt!!! Dat klopt eh."

  • K: "Oh nee dit moet nog" (after we've taken some make-up from his face)
    G: "Dat zijn je wenkbrauwen, dat heeft papa ook."
    K: "En Beertje ook?"
    G: "Ja iedereen!"
    K:"Oh ja, da's om boos te kijken!"

  • J: "Kijk dit is een foto toen papa naar school ging en ik was 18 jaar."
    K: "Waar is mama?"

  • (during a news item of the Bende Van Nijvel)
    K:"Hahahaaa, speurneus" (after which both boys are pushing their finger on the top of their nose)
    (during a news item on Barcelona)
    K:" Waar is dat? Ik wil ook eens naar daar. En dan komen we op tv!"
    (during a news item on the Dutch Government)
    K: "Waar is dat?"
    G: "Den Haag. Daar hebben mama en papa elkaar voor het eerst gezien."
    K: (moment of silence) "En wie was dan voor mij aan het zorgen?"
    J: "Jij was er toen nog niet eh."
    K: "Zat ik toen nog in jouw buik?"

  • K: "De grote kindjes op mijn school waren vandaag verkleed in Halloween! Behalve D , die vond dat te griezelig."
    G: "en L, in wat was L verkleed? Een heks? Een spook?"
    K: "Nee...een....een...een Halloween"

  • (On our walk to school)
    K: "Heeft het geregend?"
    G: "Blijkbaar deze nacht want er zijn plassen op straat."
    K: (silence) "Oh ik weet hoe dat komt.  Op vakantie heeft het niet geregend maar toen heeft het in Leuven geregend en niemand heeft die plassen weggedaan. En de mensen hadden toen kapjes en plastiekjes en andere coole dingen die je beschermen."

  • (On our walk to school)
    G: "Kijk daar loopt nog een jongen die verkleed is voor Halloween"
    K: "Maar ik ken die niet?  Die gaat niet naar mijn school.....neee, die is naar mijn school geweest maar toen was de deur dicht en toen zijn ze weer naar huis gegaan!"

  • (On our walk to school)
    G: "Kijk een witte poes"
    K: "Niet de hele tijd stoppen eh, mama. We moeten op tijd komen."
  • Ik heb een flauw mopje gedaan, maar het was niet grappig. Het was een gewoon mopje.
  • Mama, ik heb je een zwaard gemaakt. Maar dat is alleen voor boeven eh. Dat is niet voor mensen.
  • G: "Weet je wat uilen eten?"
    K: "Ja, heksen."


Comments

Popular Posts